Témata účastnických programů

Každá pracovní skupina připravuje pod vedením instruktora sérii několika vzdělávacích bloků sledující konkrétní tematickou oblast. Čtyři oblasti vypsané pro ročník 2023 jsou níže orientačně popsány tak, aby si každý uchazeč mohl vybrat ty oblasti, které mu jsou (přinejmenším relativně) nejbližší. Skupinky pak pro svou práci dostanou zadání v podrobnější podobě.

I. Systém vzdělávání a ověřování

Klíčové okruhy:

  • Systém skautského vzdělávání. Jakou úlohu mají různé typy kurzů v rámci skautského vzdělávání a jaké jsou podmínky jejich pořádání? K čemu slouží a opravňují jednotlivé kvalifikace?
  • Kurzovní administrativa. Co vše je potřeba splnit pro pořádání vzdělávací akce a ustavení zkušební komise?
  • Skautský kompetenční model. Co jsou to kompetence a skautský kompetenční model? Jak se projevuje v teorii a v praxi současného skautského vzdělávání, jaké jsou jeho přednosti a limity?
  • Ověřování. Jaký přístup a jaké formy ověřování zvolit, abychom spolehlivě ověřili všechno, co je zapotřebí? Jak rozhodovat o neúspěchu a jak jej s dotyčným komunikovat?

II. Dramaturgie a plánování kurzu

Klíčové okruhy:

  • Záměr kurzu. Jak sestavit kurz tak, aby dobře naplnil svůj hlavní záměr? Jakých zásad se přitom držet a jaké komplikace přitom mohou vzniknout?
  • Skupina. Jak se do přípravy kurzu promítne ohled na vývoj skupiny (účastnické i instruktorské)?
  • Návaznost a smysluplnost. Jak uvažovat o kurzu tak, aby dával smysl jako celek a nebyla to jen hromada jednotlivých programů?

Vzhledem k praktické povaze tématu bychom byli rádi, kdyby účastník se zájmem o dramaturgii už měl instruktorskou (elévskou) zkušenost z jakéhokoli kurzu.

III. Skautské principy a hodnoty z pohledu vzdělavatele

Klíčové okruhy:

  • Skautská idea a výchovná metoda. Jak ji uplatnit na kurzu a jak k jejímu pochopení vést druhé?
  • Rituály a symbolické rámce. Jak se stavět k tradicím (například lesních škol), aby nešlo o zatuchající pietu, ale o funkční a prožívaný rámec? Jak pracovat se symbolickým rámcem, aby napomáhal výchovnému záměru a nebyla to jen marketingová nálepka?
  • Naše vzory. Vůdcovský princip ve skautingu. Naše ochota a připravenost vést druhé. Odkaz některých (nejen) skautských osobností.
  • Zapojení do společnosti. Nejnovější bod skautské výchovné metody. Jak na kurzech reagovat na aktuální společenské dění?

IV. Práce s týmem instruktorů kurzu

Klíčové okruhy:

  • Život týmu. Co napomáhá soudržnosti týmu instruktorů? Jak tým reaguje a zpracovává změny? Jak probíhá zpětná vazba v týmu? Jak ukončit činnost týmu?
  • Dovednosti spojené s vedením týmu. Jaká je role vedoucího týmu? Jaké mohou být styly vedení a rozhodování v týmu? Jak vést porady efektivně?
  • Role instruktorů v týmu. Jak se vybírají nováčci do týmu a jak se zaučují? Co motivuje členy týmu? Jaké mohou být role v týmu instruktorů?